Sunday, May 20, 2012

Vår på Stedjeåsen

Det er vår i luften - solskinn og over 16 grader ute! Tilla og jeg benyttet derfor muligheten til å ta en tur opp til Stedjeåsen, 619 moh. Det er en flott trimtur som garantert får pulsen opp! Nå er det nesten tørt hele veien opp. Bare litt snø igjen øverst, og da kan man klare seg ganske greit i joggesko ved å gå langs skogkanten. Etter Dagmars herjinger i vinter er det en litt endret sti på vei når man går fra Sandbakken. Her ble et granfelt lagt flatt av Dagmar! Jeg liker ikke så godt å gå i områder med mye rotvelt, men noen har ryddet og det ser ut som stien er ganske trygg.
 De første turene til Stedjeåsen etter vinteren er alltid tunge. Merkelig at det er så stor forskjell på å trene inne og ute! Det er utrolig godt å komme seg ut i fuglekvitteret, dagslys og lukten av våt jord og barnåler. Nå hadde jeg riktignok lydbok på øret og hørte ikke så mye på fuglene, men det er likevel rene terapien å gå seg en tur i skogen! Jeg har den siste boka til Egeland om Nostradamus testamentet på Digibok og den er veldig bra. Som dere ser på bildet er det litt snø igjen på myren ved postkassen.
 Siden været var så bra fortsatte jeg og Tilla rundt til utsiktspunktet på Stedjeåsen. Stien er merket med røde prikker og her var det faktisk tørrere enn over myren. Såpass mye tørrere at jeg fikk en ide om at det kunne være huggorm ute for å sole seg, så jeg spratt avgårde med blikket stivt på stien. Ingen orm observert heldigvis! På bildet under poserer Tilla elegant - i bakgrunnen ser vi mot Fimreite og Sogndalsfjorden. For en flott tur-søndag!

No comments: