Saturday, June 2, 2012

Forskerliv og god mat!

Akkurat nå holder jeg på å forske på barnehagebarns skriftspråksutvikling, og er derfor på farten sent og tidlig for å samle inn datamateriale. Det er utrolig morsomt og spennende å holde på med en stor studie, selv om det blir lange dager. Å forske i distriktet innebærer nemlig timer med bilkjøring til hver informant. På vinterstid er det en nervepirrende oppgave på glatte veier, men akkurat nå er det ganske så fantastisk å ta morgenkaffien i bilen i slike omgivelser. Eller hva synes du? Om jeg misunte byfolket korte t-baneturer til informanter i vinter, så tar jeg det tilbake nå :)

I går kveld var jeg på matklubb med gode venninner. Det var en koselig kveld med god mat og hyggelig selskap. Jeg tok noen skrytebilder av maten! Forretten bestod av crostinis med ailoli, tunfiskcreme og marinerte tomater. Jeg bare elsker ailoli! Mmmm!!!



Hovedrett var kylllingrullade med parmaskinke, soltørket tomat og mozarella. Det ble en litt lite pen olivenskysaus, men den smakte utrolig godt!

 Til dessert hadde vi panna cotta med bringebærsaus.Oppskrift på denne følger under bildet. Panna cottaen var lett å lage og stivnet fint etter tre timer i kjøleskapet. En frisk og god avslutning på måltidet! Anbefales :)
Panna cotta (5 personer)
6 dl fløte
5 plater gelantin
2 vaniljestenger
2 dl sukker
Legg gelantinplatene i kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet. Kok opp fløte, sukker og vaniljestang (åpnes på langs og skrap ut frøene). Ta av kokeplaten og rør inn gelantin. Fordeles i 5 skåler og settes kjølig.
Bringebærsaus
400 g bringebær
2 ss sitron
100 g melis
Alt blandes i foodprosessor til jevn saus. Sausen kan eventuelt siles om du ikke vil ha med frøene.

No comments: