Wednesday, August 8, 2012

Skogadalsbøen i Jotunheimen

Det er som kjent flere veier til Rom, og det er likhet med det også flere veier til Skogadalsbøen i Jotunheimen. Vi valgte veien fra Sognefjellshytta til Skogadalsbøen da vi gikk denne flotte turen forrige helg, en strekning på ca 14 km. Skogadalsbøen ligger 833 m.o.h. i Utladalen. Det er en betjent DNT-hytte med 87 sengeplasser. Hytta er et populær turmål som vi lenge hadde hatt lyst å gå til. Fire familier med store og små + 2 glade hunder la i vei fra bilen om formiddagen.
 På vei nedover Rundhaugan og Vetle Utladalen var det heller tykk skodde og lite å se på. Humøret var derimot godt - og sekkene lastet med kaffe og deilige boller fra Lustrabui. Vi gikk, rastet, pratet og lo - og ble klissvåte på beina til tross for impregnerte fjellstøvler! Heldigvis var det et skikkelig godt tørkerom på Skogadalsbøen.

"Fjell lyt du yver skal du koma lenger" sier Olav H. Hauge. Nå skulle ikke vi over noen fjell, men det var jo noen kilometer å gå - så det var nydelig for store og små føtter å komme frem til hytta!

Fremme på Skogadalsbøen fikk vi en hytte for oss selv. Det var midt i blinken! Hundene fikk ligge i bur på rommet. Bare velstand med andre ord :) På kvelden vanket det deilig laksemiddag, nykokt kaffi og vin! Og så fikk vi høre et foredrag om Eventyret Jotunheimen fra en engasjert dame fra Statens naturoppsyn. Så nå vet vi at lav er både alge og sopp, og at den fine hvite blomsten i fjellet heter Issoleie.

Dagen etter spiste vi frokost, pakket sekkene og labbet i vei. Fjellskoene var blitt tørre og været var blitt mye bedre. Her er turens yngstemann på vei over Storebrui. Moro å hoppe litt på denne gyngebroen! Turen hjem ble som en helt ny tur - skodden var borte og vi fikk sett de vakre fjellene rundt oss.

En liten lur i fjellet er bra for slitne fjellfolk... Utsikt ned Vetle Utladalen på bildet under. Fremdeles litt snøflekker i høyden. Vel tilbake til bilene var vi slitne i beina, men svært fornøyde med årets familietur. Tusen takk til et fantastisk turfølge for en flott helg :)

2 comments:

Trine Marie said...

Hei!
Eg googla "Skogadalsbøen" for bilete og sida di dukka opp. Dette året (2012) var det skifte av vertskap på Skogadalsbøen. Svigers Olav Kjell Moen og Marit Høgheim hadde nett trådd inn i rolla som drivarar for fyrste gong. Eg var der heile sumaren og jobba, så kanskje treftes me. Det verka som om det var ein kjekk tur. Det er fint å lese:)

No, snart 4 år seinare skal dei vidare og eg og sonen deira, Ole Martin, skal prøva oss. Du hadde teke eit bilete av eit gamal skilt som var så fint. Eg lurte på om eg kunne ha fått brukt det til facebook-sida vår og kanskje på ein plakat eller liknande? Eg skal sjølvsagt kreditere deg som fotograf.

Håper å høyre frå deg!
Alt vel!
Trine Marie Johansen og Ole Martin Moen

Bergensergeita said...

Hei Trine Marie og Ole Martin :)
Klart dere kan bruke bilde! Det er bare kjekt. Har vært to ganger på Skogadalsbøen, og kommer sikkert til å gå dit flere ganger. Det er et vakkert sted og en super tur. Lykke til med driften!