Saturday, July 28, 2012

Rondane - Bjørnhollia

 Natt to i Rondane tilbrakte vi på Bjørnhollia. Bjørnhollia er en flott hytte som hadde to søte geitekillinger i tunet. Vi fikk bo på et 4-6 manns rom sammen med et annet par. Tilla fikk sove på rommet med oss, og det var hun godt fornøyd med. Det var veldig god mat på hytta - nydelig tomatsuppe, fiskegrateng og rips til dessert. Til frokost var det nybakt brød, egg og hjemmelaget jordbærsyltetøy! Absolutt supert å bo her! Og det var heldigvis litt mindre folk her enn på Rondvassbu, selv om det var godt belegg her også.
 Etter frokost pakket vi sekkene og la i vei. Vi gikk fra Bjørnhollia til Rondvassbu gjennom Illmannsdalen. Turen var beregnet til fire timer, men vi brukte nok litt mer. Ungene var slitne i beina etter dagen før så vi tok hyppige pauser. Det er mye stein i Rondane, og Tilla måtte ha på seg potesokker for å ikke bli så sårbeint. Dette var lærdom etter turen til Fannaråken i fjor. Selv om hunden er vant til å gå tur blir det en annen slitasje på potene når de går på stein. Jeg hadde kjøpt noen gode sokker med gummisåle som fungerte veldig bra. Riktignok med litt hopping først (uvant å gå med sokker), men så gikk hun som vanlig.

 Viktig å slappe helt av på fjellet! Lufting av tær og påfyll av sukker. Været viste seg å skifte mye på turen, fra varme og solstek til sur vind og overskyet. Vi fikk brukt for både solkrem, myggspray, gnagsårplaster, ulltøy, lue og caps! Jeg hadde prøvd å ikke pakke for mye siden det var jeg som bar mesteparten, og på hyttene fikk vi kjøpt drikke og ekstra godis. At vi hadde lette lakenposer og et mikrofiberhåndkle på deling hjalp også på å holde vekten nede...
Etter en flott tur langs mange vatn i Illmannsdalen var vi tilbake på Rondvassbu. Der kjøpte vi oss  deilige vaffeler med rømme og syltetøy, før vi fant syklene våre. Jeg hadde trodd jeg måtte trille sykkelen opp bakkene, men det gikk forbausende lett å sykle med sekk og fjellsko. Sykling frem og tilbake til Spranget var et sjakktrekk, å traske 6 km på grusvei er ikke så moro når man allerede har gått mange kilometer på sti. Totalt tilbakela vi 45 km disse dagene. Jeg er veldig stolt over ungdommene mine.
Turen i Rondane var super og anbefales veldig! Eneste negative er at det ikke er direkte billig å gå fra hytte til hytte... men til gjengjeld så får man flotte opplevelser. Mange gode opplevelser som vi vil leve lenge på. Som eldstemann lakonisk sa " Det blir sikkert enda kjekkere om noen dager når vi kan se på bildene fra turen....!"

3 comments:

Hoffis said...

Flott post - fint tur!!!

Anonymous said...

Kjekt å se noen som blogger om fantastiske turer. Jeg må oppdatere min ser jeg :)

Bergensergeita said...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)Det setter jeg pris på!