Wednesday, January 1, 2014

Pakking og ordning til det store London-eventyret!

Vi - det vil si Franken, meg og våre tre barn i alderen 7 til 14 år, skal bo i London frem til påske. Jeg har nemlig vært så kjempeheldig å få en invitasjon til å besøke en professor ved UCL som forsker på det samme som meg! Så nå i godt og vel tre måneder skal jeg dele kontor med hans forskergruppe og phd-stipendiater. Jeg gleder meg! Og gruer meg bittelitt, mest fordi engelsken min ikke er så fantastic og fordi det er så mange høflighetsnormer som jeg sikkert vil misse på. Men det får bli som det blir. Først og fremst blir det veldig spennende faglig for meg, og så blir det kjempespennende for hele familien å få prøve oss som storbyinnbyggere. Fra en liten bygd på vestlandet til en storby med over 8 millioner innbyggere! Med muligheter for take-away indisk mat, og severdigheter overalt! Ungene skal gå på den norske skolen i London, og Franken skal ha hjemmekontor. Eldstemann skal bo på hybel hos besteforeldren mens vi er borte, men kommer på besøk i noen uker. Slik er det, kan ikke ta fri fra videregående. Så fredag før jul skrev jeg følgende på kontordøren min:
Fasinerende å skrive at jeg først er tilbake om fire måneder...

Vi har fått leid ut huset vårt til noen kjekke folk. Derfor pakking og vasking = Kaos!


Heldigvis ble det tid til et par turer i jula - her opp mot Stedjeåsen, utsikt over Sogndal

Og her en tur på Hyllsete i blåtimen

Første tur i 2014:  en fin-fin nyttårstur til Lyshornet - med et gløtt av sol faktisk!
 Nå er fem kofferter pakket og klare for morgendagens flytur til Heathrow, London. Det var veldig vanskelig å pakke seg fra et fullt hus til noen få kofferter, men det er relativt gode shoppingmuligheter der vi skal om noe skulle mangle. De to yngste barna er kjempespente og har vansker med å få sove i kveld. Det er ikke så rart, med ny skole, nytt hus og nytt land å glede seg til. Mye å tenke på det! Vel, da får jeg ta meg en ekstra runde her i huset for å se om jeg har fått med alt. Planen er å blogge litt hyppig fremover om det vi opplever i løpet av disse månedene i London, så følg gjerne med og kom gjerne med kommentarer!

No comments: